Direktlänk till inlägg 13 oktober 2014
Idag hade vi seminarium i drama då vi började med att sitta i studiegrupperna och diskutera vad vi hade skrivit om. Gunilla Fihn gick runt i grupperna och lyssnade på våra diskussioner. Under seminariet diskutera vi:
Einarsson (2013, s.130) beskriver hur lärandet sker om, i , med och genom ett ämne. Där lärandet om ett ämne kan det t.ex vara om olika basgrunder, i ett ämne t.ex genom experiment, med ett ämne t.ex genom rollspel & diskussioner och genom ett ämne där barnen får träna på att få en djupare förståelse och genom att träna på att redovisa inför de andra barnen.
Efter seminariet hade vi workshop då vi skulle i grupper göra olika typer av övningar för att förmedla olika känslor som vi kände när vi läste olika böcker. Min grupp läste boken om den gråtande kungen och de känslor som vi kände att boken berörde var rädsla, tillit, sorg och glädje. Vi valde ut tre aktiviteter som vi ville göra, det var lekar som hette stop och start, heta stolen och gumman knut. Eftersom alla grupper skulle redovisa sina känslor och aktiviteter hann vi bara göra en aktivitet och då valde vi heta stolen. Det var en rolig workshop där vi fick träna på att arbeta med känslorna.
--------------------------------
Referenser
Einarsson, Anneli (2013) Dramapedagogiken som form för mediterat lärande. I Amhag, Lisbeth, Kupferberg, Feiwl & Leijon, Marie (red.) (2013). Medierat lärande och pedagogisk mångfald. 1. Uppl. Lund: Studentlitteratur.
Hej! I tisdags den 2a december hade vi en workshop med Anna Gunnarsson från navet i Borås. Workshopen handlade om hållbar konst. Idag hade vi en till workshop med Anna som handlade om olika expriment. Jag berättar mer om dessa två workshoppar i vår...
I måndags hade vi VFU uppföljning Utställning av didaktiskt material där alla i klassen fick visa upp sitt didaktiska material. I vår podd avsnitt 3, presenterar vi och diskuterar om våra olika didaktiska material. Vi har nu även skapat en sida på...
Idag hade vi vfu uställning då vi fick ställa ut vårt didaktiska material. När jag var ute under mina första fältdagar uppmärksammade jag att pedagogerna arbetade mycket med alfabetet och veckans bokstav. Så varje onsdag fick barnen lära sig en ny...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | 4 |
5 |
|||||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 |
|||
13 | 14 | 15 | 16 |
17 |
18 |
19 |
|||
20 |
21 | 22 | 23 |
24 |
25 |
26 |
|||
27 |
28 |
29 | 30 |
31 |
|||||
|