Ninas Pedagogiska Ask

Direktlänk till inlägg 23 november 2014

VFU sista veckan v.47

Av Nina Reale - 23 november 2014 20:00

Hej!

Nu har dessa tre veckorna gått på VFUn. Det har gått så sjukt fort och det känns tråkigt att det redan är slut. Jag har verkligen trivts bra på min praktikplats och jag har verkligen känt mig som en i arbetslaget. Under veckan har vi hunnit med massor med saker: 

 

I måndags började dagen med att vi hade samling och sjöng godmorgon sången. Efter det skulle barnen ha gymnastik. Jag och en av pedagogerna följde med barnen ner till gymnastiksalen. Där hade en pedagog från den andra förskoleklassen förberett en hinderbana. Jag och den andra pedagogen från min avdelning följde med barnen runt hinderbanan och fanns där om barnen behövde hjälp eller stöd. Jag tycker hinderbana är en lärorik lek för barnen då de tränar både motorik, samspel och tillit till varandra. Efter gymnastiken hade barnen musik då vi sjöng sånger från Astrid Lindgrens sagor.  

 

I tisdags började vi dagen med att hela förskoleklassen plus jag, min handledare och de andra pedagogerna promenerade i väg ut i skogen. Efter skogsvandringen stannade vi till på en lekplast för vi hade fikastund. Alla barnen hade med sig någon slags fika och dricka. Det var jätte mysigt och efter vi hade fikat tillsammans fick barnen springa och leka fritt på lekplatsen. Några av barnen gungade, några lekte uppe på en kulle och några lekte i klätterställningen. 

På eftermiddagen jobbade barnen färdigt med Trulle och jag tog med mig några av barnen som inte hade hunnit vara med och spela det alfabetiska memoryt. 

 

I onsdags var det dags för veckans bokstav och denna veckans bokstav var bokstaven Mm. Jag började dagen med att hålla i samlingen och efter godmorgon sången fick barnen gissa vilken bokstav vi skulle ha. Efter jag och barnen hade diskuterad om bokstaven Mm, berättade jag för barnen att de skulle få sy en egen mus. Ett av barnen berättade då att hen kom ihåg att i bokstavs memoryt så hörde bokstaven M hörde ihop med en bild på en mus. Barnen fick klippa ut en pappers mall och sedan fick de med hjälp av mallen klippa ut en kropp. Jag hade lagt fram olika färger så barnen själva kunde välja vilken färg deras mus skulle ha eller om de ville blanda. Min handledare och jag fanns där och hjälpte barnen när de tyckte de var svårt. Barnen var jätte duktiga och klarade att sy på egen hand utan problem. Några barn tyckte det var svårt att få fast ögonen och svansen men vi fanns där och hjälpte dem. 

På eftermiddagen under fritids fick barnen fortsätta sy på deras möss om de ville. Några av barnen som redan var klara valde att i stället måla och pärla.

 

I torsdags började vi dagen med att dela in barngruppen i två grupper. Sedan fick barnen lyssna på varsin saga. Efter det fick de barn som inte var klara fortsätta att sy klart sina möss. De barn som var färdiga med sina möss fick hänga upp dem på ett långt snöre i klassrummet. På eftermiddagen hade jag och arbetslaget en kort planering medan barnen var ute och lekte. Sedan hade jag och min handledare ett gemensamt möte där vi pratade om hur veckorna hade gått och tittade över VFU handboken. Som jag berättade för min handledare känner jag själv att det har gått jättebra och jag har verkligen trivts i förskoleklassen och med pedagogerna. Min handledare sa att de kände likadant så kändes väldigt roligt att höra. 

 

Fredagen började med sångstund. Vi sjöng sånger om bokstaven K och bokstaven M. Sedan gick jag och min handledare ner till biblioteket med halva barngruppen. Barnen fick välja varsin bok som vi tog med tillbaka upp till förskoleklassen. Efter rasten hade vi fika. Jag hade bakat muffins till pedagogerna och barnen eftersom det var sista dagen på dessa tre veckor. Vi tände ljus och min handledare fixade kaffe och saft. Det var väldigt mysigt. Utav min handledare och de andra två pedagogerna fick jag en jätte fin blomma och ett kort. Det kändes väldigt tråkigt att tiden snart var över. Som tur är har jag ytterligare två fältdagar då jag kommer ut igen och får träffa dem alla. 

Efter lunchen tränade alla förskoleklasserna på julsånger och sedan avslutade vi dagen med att ha massage tillsammans med barngruppen. Barnen fick även ta med sig både sina kattböcker och sin möss hem i sina plastfickor. Många av barnen sa att de skulle bli julklappar till någon i familjen. 

 

 

Barnen hade gymnastik och sedan gjorde jag och några av barnen de alfabetiska memoryt som var mitt didaktiska material. Mitt didaktiska material utvecklades till att göra aktiviteten att skapa en kattbok och till aktiviteten att barnen fick sy möss. 

 


Vi sjöng sånger utifrån Majas alfabet. Vi sjöng om Kaprifol och om Midsommarblomster. I fredags fick barnen även ta med sig hem sina kattböcker och sina möss som de sytt. 


 

Barnen klipper och syr för att skapa sina möss. 

   

 

Några av barnens färdiga möss. Det var roligt att se hur olika barnen gjorde och att de inte alla gjorde likadant. 

 

 

Min handledare tog lite kort under tiden vi sydde som hon satte upp i korridoren. På så sätt kunde föräldrarna också se hur barnen klippte och sydde sina egna möss. 

I fredags bjöd jag på fika och fick en jätte fin blomma och kort av pedagogerna och barnen. 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nina Reale - 9 december 2014 15:30

Idag var jag på fästningsmuseet i Varberg tillsammans med Veronica och Terese. Vi började med att titta på en tillställning som hette Lekstäver och orddjur som var anpassad för barn och unga. Tillställningen var inne i ett stort rum och där fanns mas...

Av Nina Reale - 5 december 2014 19:00

Idag hade vi en föreläsning+ workshop tillsammans med Carina Mattsson från Timmele förskola. Carina [1] presenterade många spännande idéer om hur man kan arbeta med matematik i utemiljö. Vi fick sedan gå runt och testa på olika matematiska övningar s...

Av Nina Reale - 4 december 2014 18:15

Hej! I tisdags den 2a december hade vi en workshop med Anna Gunnarsson från navet i Borås. Workshopen handlade om hållbar konst. Idag hade vi en till workshop med Anna som handlade om olika expriment. Jag berättar mer om dessa två workshoppar i vår...

Av Nina Reale - 2 december 2014 20:30

I måndags hade vi VFU uppföljning Utställning av didaktiskt material där alla i klassen fick visa upp sitt didaktiska material. I vår podd avsnitt 3, presenterar vi och diskuterar om våra olika didaktiska material.  Vi har nu även skapat en sida på...

Av Nina Reale - 1 december 2014 18:00

Idag hade vi vfu uställning då vi fick ställa ut vårt didaktiska material.  När jag var ute under mina första fältdagar uppmärksammade jag att pedagogerna arbetade mycket med alfabetet och veckans bokstav. Så varje onsdag fick barnen lära sig en ny...

Presentation


Hej och välkommen till min didaktiska portfolio! Mitt namn är Nina Reale och jag läser min 6e termin på Förskollärarprogrammet. Här på min blogg får ni följa det som sker under terminens gång. Det är allt från föreläsningar/workshops, VFU till egna tankar

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Läs bloggen på ett annat språk!


Skapa flashcards