Ninas Pedagogiska Ask

Direktlänk till inlägg 9 november 2014

VFU första veckan, v.45

Av Nina Reale - 9 november 2014 14:19

Jag har nu gjort min första vecka på VFUn och jag tycker tiden går alldeles för fort. Under den här veckan har vi gjort massvis med olika saker! 

 

I måndags arbetade vi med musik och vi sjung olika sånger. En av pedagogerna spelade gitarr. Till sångerna gjorde vi även tecken tillsammans med barnen. Jag fick välja ut två sånger som jag ville sjunga med barnen. Jag valde att sjunga en sång som vi fick lära oss under en musik workshop som heter Bomfiali och sedan sjung vi Krokodilen i bilen. Efter det sjung vi även lite sånger av Mora Träsk. Varje måndag arbetar pedagogerna och barnen mycket med musik. 

 

I tisdags arbetade vi med Trulle. Trulle är en läs och skrivinlärnings metod utifrån Bornholmsmetoden. I Trulle arbetar pedagogerna mycket med fantasi och lekfullhet. Trulle är en liten figur som är med i förskoleklassen och tillsammans med Trulle läser pedagogerna sagor och sedan arbetar de och barnen med olika läs och skriv uppgifter. Denna veckan handlade det om meningsskapande. Barnen blev då indelade i två grupper där de tillsammans med varsin pedagog fick komma på olika meningar. Sedan pratade de även om den tidigare veckans uppgift som handlade om ett prathjul där små möss sprang. Varje ord är en mus, så när barnen skapade meningar fick de även gissa hur många möss som sprang i deras prathjul när de sa sin mening. Efter det fick barnen arbeta i sina Trulle böcker där de skulle rita en mening.

Varje tisdag arbetar barnen och pedagogerna med Trulle och under förmiddagen har de utomhusdag då de gör aktiviteter i skogen. Eftersom det ösregnade hela förmiddagen valde pedagogerna att arbeta med Trulle under förmiddagen i stället. 

 

I onsdags var det dags för veckans bokstav. Varje onsdag arbetar barnen med en ny bokstav. Denna veckan var det bokstaven Ii. Vi diskuterade tillsammans med barnen olika ord som innehöll bokstav Ii. Efter det tittade vi på ett avsnitt ur Livet i bokstavslandet. Dagens avsnitt handlade om bokstaven Ii och bokstaven Jj. Efter det sjöng vi sången om Iris och gjorde tecken till tillsammans med barnen. 

 På eftermiddagen höll jag i en miniröris där jag och barnen sjöng och gjorde rörelser till sånger av Mora Träsk. Jag hade med en skiva med sånger som jag och barnen sjöng med till. Sedan sjung vi även sånger och gjorde rörelser ur Killimonkan som är ett allsångsprogram. 

 

I torsdags arbetade vi med matematik. Vi delade då upp barngruppen i två där jag fick ta med mig ena gruppen och göra en matematisk lek. En av pedagogerna gjorde under tiden en lek om mönster tillsammans med den andra gruppen. Efter frukten bytte vi. Min matematiska lek gick ut på att barnen skulle spela ett spel med geometriska former. Jag la ut olika former i olika färger och storlekar på golvet. Jag och barnen satte oss sedan i en ring runt formerna. Vi började med att diskutera om de olika formernas namn och om hur de ser ut och om hur många kanter de har. Sedan fick barnen med hjälp av en tärning ta en av formerna. Bakom varje kort fanns det en fråga, till exempel på en fråga var: har en fotboll och en cirkel samma form? Kan du hitta en rektangel någonstans i rummet? 

 

Jag skapade de matematiska formerna i skolan under en workshop didaktisk material, tärningen skapade jag själv med sex sidor. I stället för siffror så var de en kvadrat, en cirkel, en triangel och en rektangel. På två av tärningens sidor fanns det en bild på alla fyra formerna. Då fick barnen välja vilken form de ville. Barnen tyckte leken var väldigt rolig och några barn tyckte frågorna var lagom svåra medan några av barnen tyckte frågorna var enkla. Jag tar till vara på barnens åsikter och det gav mig även en förståelse för att alla barnen ligger olika till i sin matematikutveckling.

Efter att vi hade bytt så båda grupperna hade fått göra den matematik leken och arbetat med mönster så fick barnen arbeta i sin matematik bok där de skulle måla olika mönster. 

 

I fredags började dagen med att barnen fick välja om de ville fortsätta arbeta i sina matematik böcker eller om de ville göra något annat. Efter frukten hade vi musikstund tillsammans med de andra två förskoleklasserna där vi tränade på julsånger inför julavslutningen. Efter lunchen gjorde jag och pedagogerna massagesagor tillsammans med barnen. 

 

 

Vi arbetar med Trulle och tränar på att skapa meningar. 

 

 

Barnen målar. 

 

 

Sånghäftet om Killimonkan. 

 

 

En sång hur häftet Killimonkan. 

 

 

Efter vi hade haft miniröris med sånger av Mora Träsk, sjöng vi hur Killimonkan och gjorde rörelser. 

 

 

Matematik dag! Barnen var nyfikna inför min matematiska lek. 

 

 

Min matematiska lek. Formerna ligger utspridda på golvet. Bakom varje kort finns en fråga. 

 

   

Barnen fick sedan arbeta i sina matematik böcker med mönster och geometriska former. 

 


 
ANNONS
 
zara

zara

10 november 2014 10:11

Hej! Har startat upp en frågestund hos mig, vore gulligt om du ville tipsa lite eller ställa en fråga hos mig, ha en bra dag! Kram.
Direktlänk: http://www.nattstad.se/zarawiklund/stall-era-fragor-alla-ar-tillatna-16153481

http://nattstad.se/zarawiklund

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nina Reale - 9 december 2014 15:30


Idag var jag på fästningsmuseet i Varberg tillsammans med Veronica och Terese. Vi började med att titta på en tillställning som hette Lekstäver och orddjur som var anpassad för barn och unga. Tillställningen var inne i ett stort rum och där fanns mas...

Av Nina Reale - 5 december 2014 19:00


Idag hade vi en föreläsning+ workshop tillsammans med Carina Mattsson från Timmele förskola. Carina [1] presenterade många spännande idéer om hur man kan arbeta med matematik i utemiljö. Vi fick sedan gå runt och testa på olika matematiska övningar s...

Av Nina Reale - 4 december 2014 18:15

Hej! I tisdags den 2a december hade vi en workshop med Anna Gunnarsson från navet i Borås. Workshopen handlade om hållbar konst. Idag hade vi en till workshop med Anna som handlade om olika expriment. Jag berättar mer om dessa två workshoppar i vår...

Av Nina Reale - 2 december 2014 20:30

I måndags hade vi VFU uppföljning Utställning av didaktiskt material där alla i klassen fick visa upp sitt didaktiska material. I vår podd avsnitt 3, presenterar vi och diskuterar om våra olika didaktiska material.  Vi har nu även skapat en sida på...

Av Nina Reale - 1 december 2014 18:00

Idag hade vi vfu uställning då vi fick ställa ut vårt didaktiska material.  När jag var ute under mina första fältdagar uppmärksammade jag att pedagogerna arbetade mycket med alfabetet och veckans bokstav. Så varje onsdag fick barnen lära sig en ny...

Presentation


Hej och välkommen till min didaktiska portfolio! Mitt namn är Nina Reale och jag läser min 6e termin på Förskollärarprogrammet. Här på min blogg får ni följa det som sker under terminens gång. Det är allt från föreläsningar/workshops, VFU till egna tankar

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Följ bloggen

Följ Ninas Pedagogiska Ask med Blogkeen
Följ Ninas Pedagogiska Ask med Bloglovin'

Läs bloggen på ett annat språk!


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se