Ninas Pedagogiska Ask

Alla inlägg den 14 oktober 2014

Av Nina Reale - 14 oktober 2014 17:30

Idag var hela klassen uppe på Komidianten där vi skulle ha en hel dag. Vi började med att lyssna på en förskollärare som berättade om hur hennes förskola började arbeta på ett konstbaserat arbetssätt. Pedagogen berättade om hur dem arbetar med olika utställningar och arbetar med att undersöka, upptäcka, prova olika material och tekniker. Pedagogen berättade även hur de arbetar i barngruppen mycket med uppföljande samtal där de återkopplar till tidigare händelser och aktiviteter. Det var väldigt intressant att lyssna på. 

 

Efter det fick vi gå runt i studiegrupperna och titta på utställningen. Efter lunch fick vi sitta i studiegrupperna och besvara olika frågor som handlade om konst i förskolan. Efter det träffades vi alla igen och fick titta på utställningen tillsammans med Mija som arbetar på komidianten.  Tillsammans med Mija diskuterade vi de olika bilderna. Utsällningen som vi tittade på hette Varning för känsliga människor och bestod av mängder olika biler och föremål. 

 

Jag tyckte utställningen var intressant men ändå på något sätt lite skrämmande. Utställningen väckte mycket tankar och känslor. Den upplevdes lite som skrämmande då det fanns bilder på dockor utan huvud och en tv där en flicka slår in sitt huvud i skärmen. Sedan fanns det även ett litet rum som upplevdes som lite spöklikt och mystiskt med stora bildskärmar och rörliga bilder med musik.

Jag tyckte samtidigt att utställningen var intressant då många av bilder väckte idéer till diskussioner. Det fanns en video på olika resväskor som flyter omkring i havet. Denna video diskuterade vi om och den väckte tankar kring  resor, flytt till ny bostad, familjer som flytt från andra länder och om att vara borttappad. 

 

Jag anser att man kan använda utsällningen till att arbeta med barngruppen om olika känslor, prata om familjer som flytt från olika länder, vad händer när man flyttar till en ny bostad och även koppla ihop föreställningens mystiska bit med döden och andar. Vad händer efter döden? Viktigt att pedagogerna arbetar med de tyngre känslorna som sorg, mobbning och utanförskap. 

 

 

Bilder från utställningen. 


Presentation


Hej och välkommen till min didaktiska portfolio! Mitt namn är Nina Reale och jag läser min 6e termin på Förskollärarprogrammet. Här på min blogg får ni följa det som sker under terminens gång. Det är allt från föreläsningar/workshops, VFU till egna tankar

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Läs bloggen på ett annat språk!


Skapa flashcards