Ninas Pedagogiska Ask

Alla inlägg den 6 oktober 2014

Av Nina Reale - 6 oktober 2014 19:30

Idag hade vi textil workshop del 2 tillsammans med Eva Wahlström. Förmiddagen började med att vi fick tillsammans i små grupper arbeta med en dikt. Utifrån dikten skulle vi brodera det som vi ansåg dikten handlade om. Vi fick en dikt som hette Jag ser dig. Vi i min grupp tolkade dikten på lite olika sätt men kom sedan gemensamt fram till hur vi skulle brodera vår bild. Det var första gången för mig som jag testade broderi och det var väldigt roligt. Efter lunchen fortsatte vi att arbeta med färger och tryck. Jag valde att skapa en matematisk påse som jag kan använda för att förvara mina matematiska verktyg som jag skapat under terminernas gång. På min påse valde jag att trycka olika matematiska föremål som tillsammans skapade olika former. Till exempel skapade jag på ena sidan fem svampar + tre svampar som är lika med åtta. Jag gjorde även uträkningar som var fel. Till exempel så gjorde jag på ena sidan , sex fötter minus två fötter är lika med åtta fötter, Jag valde att göra på olika sätt för att jag vill se om barnen lägger märke till talen som är rätt eller fel. 


Båda aktiviteterna var roliga och lärorika. Jag anser att man tränar både matematik och språk i dessa aktiviteter. Jag hade gärna kunnat tänka mig att testa dessa aktiviteter ute i barngruppen.


 

Vår dikt som vi fick arbeta med. 


  



 



 



    

Min matematiska påse, sidorna är ännu inte ihop sydda så en ny bild kommer längre fram. Min tanke är att ha med mig påsen ut på VFU. 

 

Enligt läroplanen för förskolan  (Lpfö 98 rev 2010, s.9) ska förskolan sträva efter att varje barn: 

  • utvecklar sin förståelse för rum, form, läge och riktning och grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp samt för mätning, tid och förändring,
  • utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap

-------------------------------------------------

Referenser: 

 

Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442


Presentation


Hej och välkommen till min didaktiska portfolio! Mitt namn är Nina Reale och jag läser min 6e termin på Förskollärarprogrammet. Här på min blogg får ni följa det som sker under terminens gång. Det är allt från föreläsningar/workshops, VFU till egna tankar

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Läs bloggen på ett annat språk!


Skapa flashcards