Ninas Pedagogiska Ask

Direktlänk till inlägg 5 december 2014

Matematik workshop - Timmele

Av Nina Reale - 5 december 2014 19:00

Idag hade vi en föreläsning+ workshop tillsammans med Carina Mattsson från Timmele förskola. Carina [1] presenterade många spännande idéer om hur man kan arbeta med matematik i utemiljö. Vi fick sedan gå runt och testa på olika matematiska övningar som Carina hade tagit med sig till workshopen. 

I slutet av workshopen visade Carina upp ett bildspel över projektet matematikspaning som hon hade gjort tillsammans med två andra pedagoger. 

 

Eriksson, Mattsson och Strömbom (2004, s.8) redogör för att projektet började med en aktivitet där pedagogerna skapade en egen bilmatta tillsammans med barnen. Efter att ett barn uppmärksammat en kyrka på bilmattan utvecklades aktiviteten  till att bli en utflykt till en kyrka där barnen spanade efter mönster runt om i kyrkans utemiljö. Mönsterspaningen utvecklades därefter ytterligare till en aktivitet där barnen fick bygga egna kyrkor. Efter alla barnen hade byggt kyrkor satte pedagogerna och barnen ihop alla kyrkorna till en kyrkby (Eriksson, Mattsson och Strömbom 2004, ss 9-11)

 

Eriksson, Mattson och Strömbom (2004, s.13) beskriver att i deras projekt arbetade de med många matematiska begrepp som problemlösning, former, storlek, mönster, lägesord, ordningstal och rumsuppfattning. Jag anser att deras projekt var extremt lärorikt och intressant. Deras projekt inspirerade mig till att vilja göra mer aktiviteter i utomhusmiljö. 

 

 

En aktivitet som vi fick testa på under workshopen var att lägga kottar runt varandras kroppar. Sedan fick vi räkna ihop hur många kottar vi hade använt.

 

 

Vid den här aktiviteten skulle vi hitta ett föremål och placera det på rätt färgplats. Tanken med aktiviteten var att barnen skulle få hitta olika föremål ute i naturen som de sedan kunde sortera efter färg. 

 

Thisner (2007, s.31) redogör för hur pedagogerna kan ge barnen i uppgift att leka mönsterdetektiver där barnen får leta efter mönster i naturen, i byggnader eller runt om i förskolans miljö. Jag tycker det är en jätte bra aktivitet att låta barnen gå på mönsterspaning eller att leka mönsterdetektiver. Barnen tränar inte bara matematik utan även språk. 

 

I Läroplanen för förskolan (Lpfö 98 rev 2010) redogörs det för att förskolan ska sträva efter att varje barn: 

  •  Utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap. 
  •  Utvecklar sin förståelse för rum, form, läge och riktning och grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp samt för mätning, tid och förändring. (Lpfö 98 rev. 2010, s.10)

 

 

Demokratisk röstning. En aktivitet som Carina visade som är rolig att göra tillsammans med barnen var att vid olika förslag göra en demokratisk röstning. Pedagogen lägger fram tre olika alternativ och så får barnen gå fram och välja en färg (ett alternativ) och lägga i ett av rören. 

 

 

Jag fastnade väldigt mycket för den här klockan. I stället för att fokusera på siffrorna så plockar man bort siffrorna och ersätter dem med bilder. Det är bilder för frukost, aktiviteter, lunch, vila och mellanmål. Med den här klockan kan barnen lättare relatera till vad som sker under dagen. 

 

----------------------------------------

Referenser: 

 

[1] Carina Mattsson, Föreläsning & workshop Matematik, Campus Varberg, 2014-12-05.

 

Eriksson, Christina, Mattson, Carina & Strömbom, Carina (2004) Matematikspaning: Former & Mönster. Nämnaren Nr. 1: 8-14

 

Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket

 

Thisner, Annika (2007). Matte på burk: en arbetsmetod för förskolan. Stockholm: Sveriges utbildningsradio

 




 
ANNONS

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nina Reale - 9 december 2014 15:30


Idag var jag på fästningsmuseet i Varberg tillsammans med Veronica och Terese. Vi började med att titta på en tillställning som hette Lekstäver och orddjur som var anpassad för barn och unga. Tillställningen var inne i ett stort rum och där fanns mas...

Av Nina Reale - 4 december 2014 18:15

Hej! I tisdags den 2a december hade vi en workshop med Anna Gunnarsson från navet i Borås. Workshopen handlade om hållbar konst. Idag hade vi en till workshop med Anna som handlade om olika expriment. Jag berättar mer om dessa två workshoppar i vår...

Av Nina Reale - 2 december 2014 20:30

I måndags hade vi VFU uppföljning Utställning av didaktiskt material där alla i klassen fick visa upp sitt didaktiska material. I vår podd avsnitt 3, presenterar vi och diskuterar om våra olika didaktiska material.  Vi har nu även skapat en sida på...

Av Nina Reale - 1 december 2014 18:00

Idag hade vi vfu uställning då vi fick ställa ut vårt didaktiska material.  När jag var ute under mina första fältdagar uppmärksammade jag att pedagogerna arbetade mycket med alfabetet och veckans bokstav. Så varje onsdag fick barnen lära sig en ny...

Av Nina Reale - 28 november 2014 18:30


Hej! I går (den 27e) och idag har jag haft mina två sista fältdagar. Dessa fältdagar var till för att följa upp och utvärdera det arbetet vi gjort med vårt didaktiska material. Det var roligt att de hur de hade fortsatt arbeta med bokstäverna och m...

Presentation


Hej och välkommen till min didaktiska portfolio! Mitt namn är Nina Reale och jag läser min 6e termin på Förskollärarprogrammet. Här på min blogg får ni följa det som sker under terminens gång. Det är allt från föreläsningar/workshops, VFU till egna tankar

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Följ bloggen

Följ Ninas Pedagogiska Ask med Blogkeen
Följ Ninas Pedagogiska Ask med Bloglovin'

Läs bloggen på ett annat språk!


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se