Ninas Pedagogiska Ask

Senaste inläggen

Av Nina Reale - 22 september 2014 18:08

Hej! 

Efter att ha besökt tre olika museum i Göteborg bestämde jag och två klasskompisar oss för att tillsammans göra en podcast om våra museum besök. Ni kan lyssna på podcasten här nedanför. 

 



Från vänster: Jag, Terese och Veronica.

 

1. Hasselblads center. 

 

 

2. Göteborgs stadsmuseum.

   

 

3. Världskulturmuseet.

 

 

Jag är jätte glad över att vi valde att göra en podcast tillsammans. Det är ett verktyg som jag kände mig  väldigt bekväm med och en metod som jag kan tänka mig att använda mig av vid fler tillfällen. 

ANNONS
Av Nina Reale - 16 september 2014 18:18

Hej!

Idag hade vi en workshop i bild tillsammans med Mats. Workshopen började med att Mats berättade lite om optisk medelpunkt. Den optiska medelpunkten ligger oftast lite högre upp än mitten och antingen på höger eller vänster sida. Den optiska medelpunkten är den punkt där vårt fokus fastnar först. Mats[1], gav ett exempel på en film med Julia Roberts, där hon dyker upp i tv rutan i högra hörnet i klädd i en röd klänning. När Julia dyker upp i rutan fastnar vår blick direkt där. Även om vi tror att det är en slump så är det vår blick som dras till den optiska medelpunkten.


Efter genomgången började vi arbeta med dagens uppgift som var uppdelad i tio olika uppgifter. Vi skulle alla skapa en liten tittruta som skulle vara i samma storlek som ett frimärke. Vi gjorde sedan en titthålsförstoring av en bild och genom att återskapa en förstoring av bilden i olika slags material skapade vi olika mönster. Vi fick använda oss av massvis med olika material, som akvarellpapper och akvarellfärger, pastellfärger, vattenfärg, kritor och flera olika material. Det var en jätte rolig uppgift och jag fick chansen att prova på att arbeta med material som jag aldrig hade testat tidigare.

Dagens uppgift gjorde så jag var tvungen att tänka lite utanför ramarna och jag fick chansen att skapa det jag ville med fria händer. Jag var osäker från början på vad jag skulle göra men jag bestämde mig sedan för att bara köra på och testa mig fram. Jag tänkte att ingenting är fel och jag tycker det är extremt viktigt att man både som pedagog och elev vågar testa sig fram utan att vara rädd för att det man skapar ska anses som fel eller fult.


     

Utbudet av material var extremt stor. 



 

En kopia av samma bild fast i fem olika typer av material. 


     

Med hjälp av bilderna kunde jag skapade olika mönster. 


 



Körling (2012, s.247-248) beskriver hur pedagogens ifrågasättande och kritiserande av elevernas arbeten kan skapa känslan av misslyckande hos eleverna och även känslan av att deras arbeten inte når upp till lärarens förväntningar. Jag förstår att man som pedagog har sina egna förväntningar på en uppgift och när resultatet inte blir som man hade tänkt sig är risken stor att pedagogen känner sig missnöjd. Därför tycker jag det är extra viktigt att man som pedagog inte sätter för stor press på varken sig själv eller på barnen. Det är även viktigt att pedagogen tänker på hur hen talar till barnen så barnen inte får känslan av skam och misslyckande.


Skillnaden mellan att styra och stötta i en aktivitet enligt mig är att när man som pedagog styr är det tänkt att barnen ska göra det som pedagogen bestämt och ofta förväntas det att barnens resultat ska bli så likt som möjligt. Men styra kan även vara en fördel när man som pedagog inte vill att uppgiften ska vara allt för fri men att den styrs inom vissa gränser. Vid en aktiviteter som kräver pedagogen stöd anser jag att barnen ska få lite firare tyglar och pedagogen ska finns där för att stötta vid frågor och problem men det är inga strikta linjer på vad som måste göras. Det är viktigt för mig att som pedagog visa barnen att ingenting är fel och att barnens tankar och åsikter är något positivt som jag ska ta tillvara på vid aktiviteter och uppgifter.

 

-------------------------------------------------------

Referenser: 

 

[1] Mats Andersson, Workshop Campus Varberg, 2014-09-16. 


Körling, Anne-Marie (2012). Nu ler Vygotskij: eleverna, undervisningen och Lgr 11. 1. uppl. Stockholm: Liber

 

ANNONS
Av Nina Reale - 15 september 2014 20:45

Idag hade Gunilla Fihn en workshop o drama som handlade om forumspel. Gunilla [1] redogjorde i sin powerpoint om forumspel som bygger på värderingsövningar, gestaltningsövningar och på teater. Gunilla [2] beskriver hur man i forumspelet kan utgå från verkliga händerlser som har hänt en själv eller någon annan. I forumspelet tränar man på konflikthantering. Klassen blev uppdelad i olika grupper och sedan fick varje grupp planera ett eget forumspel. Varje grupps forumspel spelades sedan upp för de andra grupperna. 

 

Enligt läroplanen för förskolan (Lpfö 98 rev 2010, s.9)  ska arbetslaget ska stimulera barnens samspel och hjälpa dem att bearbeta konflikter samt reda ut missförstånd, kompromissa och respektera varandra. 

 

------------------------------------------

Referenser 

[1] Gunilla Fihn. Workshop Drama Campus Varberg. 2014-09-15

[2] Gunilla Fihn. Workshop Drama Campus Varberg. 2014-09-15

 

Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket

 

Av Nina Reale - 12 september 2014 17:30

Hej!

Idag hade Ann-Katrin Svensson en föreläsning som handlade om språkutveckling. Under föreläsningen pratade Ann-Katrin[1] om olika metoder som exempelvis analytiska metoden. Analytiska metoden är där ett barn tillexempel analyserar sitt namn och sedan hittar likheter i andra barns namn. Ann-Katrin tog även upp Syntetisk metod som går ut på att barnen känner igen olika ljud och även olika delar av orden.

Ann-Katrin menar på att språket ska läras ut genom lek där barnen tycker det är roligt och inte enbart bara för att barnen ska lära sig. 

Svensson (2009, s.151) beskriver att högläsning i förskolan är väldigt viktigt eftersom det hjälper barnen i deras språkutveckling och det är bra då barnen får tillsammans diskutera bokens handling och sedan koppla det till sina egna tankar. Jag håller därför med Ann-Katrin om att vi ska läsa tillsammans med barnen och inte endast för dem.


Karrebaek (2010, s.21-22) beskriver hur barnen i deras lek finner ett samband till språket och beskriver även att alla olika slags aktiviteter bidrar till en utveckling av ordförrådet, olika formuleringar och nya begrepp. Jag tycker att läsning i förskolan är en viktig faktor och jag tycker att man kan som pedagog läsa på så många olika sätt. Pedagogen kan använda sig av en annan berättarröst för att ge barnen mer inflytande i sagan och pedagogen kan även använda sig av olika slags böcker där barnen får vara med och diskutera bokens handling och bilder. 

 

En språkutvecklande aktivitet som jag gjorde när jag var ute på VFU under termin 2 var att jag tog med mig sju bilder till förskolan. Det var olika slags bilder och på en av bilderna var det en drake och på en annan bild var det ett hus. Jag satte mig i läsrummet tillsammans med fyra barn och med hjälp av bilderna skapade barnen tillsammans en saga. Barnen fick titta på bilderna och tillsammans berätta för mig vad som hade hänt eller vad som skulle hända. Jag skrev ner sagan som barnen hade skapat och dagen efter läste vi upp den för de andra barnen i barngruppen. Jag tyckte aktiviteten var väldigt bra samt lärorik och barnen tyckte framförallt att aktiviteten var väldigt rolig. 

 

------------------------------------

Referenser 

 

[1] Ann-Katrin Svensson, föreläsning Campus Varberg 2014-09-12


Karrebaek, Sif Martha (2010). ”Den pruttar”. Deltagande och språklig förhandling i förskolebarns lek. I Holm, Lars & Laursen, Helle Pia (red.) (2010). Språklig praxis i förskolan. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur 


Svensson, Ann-Katrin (2009). Barnet, språket och miljön: från ord till mening. 2., omarb. uppl. Lund: Studentlitteratur

 

 

Av Nina Reale - 10 september 2014 20:07

Hej!

I våran klass 12fk60 är vi uppdelade i två olika grupper så jag och min studiegrupp tillhör grupp ett. Idag hade vi i grupp ett en föreläsning/workshop som hette Barn och konst med Marie Bendroth Karlsson. Det var en jätte intressant föreläsning som började med en presentation av estetik och estetiska lärprocesser som tillexempelvis dans, ljud, dram och teater. Vi diskuterade även i gruppen om hur konst kan användas i förskolan/skolan. Marie gav oss frågan i fall vi anser att barn lär genom konst? Vi var alla i klassen överens om att konst kan vara lärorikt för barnen. Efter föreläsningen begav vi oss tillsammans med Marie till Kulturhuset Komedianten där vi fick titta på en utställning av Annika Von Hausswolff.Vi fick även en introduktion om hur dem arbetar på kulturhuset och hur de arbetar tillsammans med många förskolor och pedagoger i deras verkstad. 

 

Utställningen av Annika Von Hausswolff var väldigt fin med många olika slags bilder och bilder av varierande former och fäger. Bilderna väckte många tankar och vi diskutterade lite i gruppen om hur vi uppfattade och tolkade bilderna på olika sätt. 

 

 

 

 

 

 

   

 

Uställningen väckte många tankar hos mig och jag började fundera väldigt mycket över hur man som pedagog kan arbeta med konst tillsammans med barngruppen. Vad är konst? Hur kan vi som pedagoger använda konsten på lärorikt sätt? Det är många frågor som jag funderar över och som jag kommer återkomma och svara på lite längre fram.

//Nina

Av Nina Reale - 9 september 2014 15:37

Hej!

Idag föds Ninas pedagogiska ask, välkommen till världen! Dagen började med en intressant kursintroduktion med information om kursen Didaktik, estetiska läroprocesser och barns meningsskapande i språk, kommunikation och matematik. Kursintorduktionen var intressant och vi fick svar på alla våra frågor. Jag känner mig nu redo för att komma igång och engagera mig i kursen. 

Efter vår lunch paus fortsatte eftermiddagen med genomgång av digitala plattformar. Vi fick information om hur olika digitala plattformar fungerar och om olika tillvägagångssätt som vi kan använda oss av till våra portfolios. Efter genomgången började vi i klassen skapa våra bloggar. 

//Nina


 



Presentation


Hej och välkommen till min didaktiska portfolio! Mitt namn är Nina Reale och jag läser min 6e termin på Förskollärarprogrammet. Här på min blogg får ni följa det som sker under terminens gång. Det är allt från föreläsningar/workshops, VFU till egna tankar

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Följ bloggen

Följ Ninas Pedagogiska Ask med Blogkeen
Följ Ninas Pedagogiska Ask med Bloglovin'

Läs bloggen på ett annat språk!


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se