Ninas Pedagogiska Ask

Alla inlägg den 1 december 2014

Av Nina Reale - 1 december 2014 18:00

Idag hade vi vfu uställning då vi fick ställa ut vårt didaktiska material. 

När jag var ute under mina första fältdagar uppmärksammade jag att pedagogerna arbetade mycket med alfabetet och veckans bokstav. Så varje onsdag fick barnen lära sig en ny bokstav. Eftersom jag brinner väldigt mycket för språkutveckling valde jag då att göra ett memory med bokstäver. Jag berättade både för pedagogerna och för barnen att vi under kursens gång arbetat mycket med språk och även med estetiska lärprocesser som bild, drama, musik och textil.

Eftersom pedagogerna inte hade gått i alfabetisk ordning när de valt ut bokstäver så valde jag att göra memoryt med de bokstäver som barnen hade hunnit arbetat med.  Memoryt gick ut på att barnen skulle para ihop en bokstav med en bild. Till exempelvis skulle barnen para ihop en bild på bokstaven M med en bild på en mus, bokstaven K med en bild på en katt och så vidare. 

 

Min tanke med memoryt var att det skulle utvecklas till två ytligare aktiviteter. Några dagar efter att jag hade introducerat memoryt arbeta barnen med bokstaven k. Jag planerade då en aktivitet där barnen skulle få göra egna kattböcker. Jag började aktiviteten med att läsa en saga om en katt och efter det berättade jag för barnen att de skulle få skapa sin egen katt bok. Till aktiviteten hade jag lånat olika kattböcker från skolans bibliotek. Det var blandade sagoböcker och faktaböcker. Eftersom många av barnen i förskoleklassen redan lärt sig läsa och skriva så fick barnen vid skapandet av sina kattböcker välja själva om de ville rita, skriva en saga eller skriva fakta om katten. 

Under den sista veckan på min VFU var veckans bokstav M. Jag och min handledare hade då planerat att jag skulle hålla i genomgången av bokstaven och sedan skulle barnen få möjlighet att sy sina egna möss. Vi började med att ha morgonsamling och jag hade då tagit med mig en mus som jag själv hade sytt till samlingen. Jag presenterade musen Klas för barnen och efter att barnen hade fått komma på egna ord på bokstaven m så berättade jag för barnen att de skulle få sy egna möss. 

 

Jag var väldigt nöjd med mitt didaktiska material då jag såg en tydlig koppling till hur mitt material kunde utvecklas till ytligare aktiviteter. Jag kopplar mina aktiviteter till kursens innehåll då jag både fick in bild, textil, matematik och språk. 

 

I Läroplanen för skolan redogörs det för:

  • Skapande arbete och lek är väsentliga delar i det aktiva lärandet. Särskilt under de tidiga skolåren har leken stor betydelse för att eleverna ska tillägna sig kunskaper. (Lgr11, s.9)
  • Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade. Genom rika möjligheter att samtala, läsa och skriva ska varje elev få utveckla sina möjligheter att kommunicera och därmed få tilltro till sin språkliga förmåga. (Lgr11, s.9)
  • Skolan ska stimulera elevernas kreativitet, nyfikenhet och självförtroende samt vilja till att pröva egna idéer och lösa problem. Eleverna ska få möjlighet att ta initiativ och ansvar samt utveckla sin förmåga att arbeta såväl självständigt som tillsammans med andra. (Lgr11, s.9)

Jag berättar mer om mitt didaktiska material i vår podd som kommer ut i morgon. 

-----------------------------

Referenser

 

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. (2011). Stockholm: Skolverket. Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2575

 

 

 


Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Hej och välkommen till min didaktiska portfolio! Mitt namn är Nina Reale och jag läser min 6e termin på Förskollärarprogrammet. Här på min blogg får ni följa det som sker under terminens gång. Det är allt från föreläsningar/workshops, VFU till egna tankar

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Läs bloggen på ett annat språk!


Skapa flashcards