Ninas Pedagogiska Ask

Alla inlägg den 17 november 2014

Av Nina Reale - 17 november 2014 23:27

Hej!

Nu har andra veckan på praktiken redan gått och tiden går alldeles för fort. Denna veckan har varit full med roliga aktiviteter. 

I måndags började vi dagen med samling och efter det hade vi musik tillsammans med barnen. En av pedagogerna är mentor till några förskollärarstudenter som går i termin tre så efter musik stunden kom studenterna och hälsade på i förskoleklassen. Efter musiken hade vi bild tillsammans med barnen då barnen fick i uppgift att måla det som de ser utanför sitt hem. 

 

I tisdags var det utedag och vi började dagen med att promenera ut i skogen. Efter det gick vi förbi några av barnens hem och min handledare tog kort på varje barn utanför deras ytterdörr. Min handledare berättade att tanken med projektet är att alla barnens ska få fotas utanför sin ytterdörr och sedan ska pedagogerna tillsammans med barnen göra en stor karta där de märker ut vart alla barnen bor och hur långt avstånd det är mellan barnens hem och skolan. Senare på eftermiddagen spelade jag och barnen mitt alabetiska memory som jag hade skapat inför VFUn.

 


Mitt didaktiska material var ett memoryt gick ut på att barnen skulle para ihop rätt bokstav med rätt bild. Jag hade tagit med alla de bokstäver som barnen redan gått igenom och även veckans kommande bokstav K och nästa veckas bokstav M. Så tillexempel skulle barnen para ihop bokstaven A med en bild på en Apa och bokstaven N med en bild på en näsa. Barnen tyckte det var väldigt roligt. Tanken med mitt didaktiska material var att det skulle leda in barnen på de andra aktiviter som jag hade tänkt göra under veckan. Jag valde därför att i mitt memory para ihop bokstaven K med en bild på en katt och bokstaven M med en bild på en mus. 

 

I onsdags började vi dagen med att jag höll i samlingen. Jag började med att fråga barnen om dagens datum och sedan fick ett barn komma fram och skriva dagens datum på den stora tavlan. Efter det sjöng vi God morgon sången och gjorde tecken till. Efter det höll jag i veckans bokstav tillsammans med barnen.

 

Veckans bokstav var bokstaven Kk. Barnen fick var och en komma på ett namn eller ett ord som började eller innehöll bokstaven K. Efter det tittade vi på ett avsnitt ur Livet i Bokstavslandet om bokstaven K. Efter lunchen pratade vi om katter och om hur katter lever. Efter det berättade jag för barnen att de skulle få skriva och måla egna kattböcker. Några av barnen skrev egna sagor och några andra valde att skriva fakta om katten och måla bilder till. 

Under fritids fick barnen fortsätta arbeta med sina kattböcker och sedan ville barnen ha disco. Jag och en annan pedagog hjälpte barnen att måla dem med ansiktsfärg inför discot. 

 

I torsdags delade vi upp barnen i två grupper och sedan fick barnen lyssna på sagor. Senare under förmiddagen jobbade barnen med matematik och några av barnen ville fortsätta måla klart sina kattböcker. 

Under eftermiddagen var barnen ute och jag satte mig då i ett av klassrummen och började förbereda inför nästa veckas aktivitet. Nästa veckas bokstav är bokstaven Mm så jag tänkte låta barnen sy egna möss. På så sätt får barnen jobba med textil och sy på egen hand. Jag började klippa ut fyrkantiga tyglappar i olika färger. Sedan är tanken att barnen själva ska få klippa ut musens form från tyget och sy ihop musen och sätta till ögon och svans. 

 

Under fredagen gick jag och min handledare ner till skolans biblioteket tillsammans med halva barngruppen. Där fick barnen lyssna på en saga som bibliotekarien läste högt för barnen. Sedan fick barnen gå runt och titta i olika böcker och välja ut några böcker som de ville låna med sig upp tillbaka upp till förskoleklassen. 

Efter lunchen tränade barnen på julsånger tillsammans med de andra två förskoleklasserna. Vi avslutade dagen med att fira ett barn i min barngrupps födelsedag. Vi åt frukt och sjöng födelsedagssången. 

 

 

Mitt bokstavsmemory!

 

 

Veckans bokstav. 

 

 

Barnen fick titta i olika typer av kattböcker för att få insperation till sina egna kattböcker. 

 

   

Jag förberedde och klippte ut flera olika kvadrateri olika färger. Sedan är tanken att barnen själva ska få klippa ut musens form och sy för hand. 

 

 

På skolans bibliotek finns det massvis med olika typer av böcker att låna. 


Presentation


Hej och välkommen till min didaktiska portfolio! Mitt namn är Nina Reale och jag läser min 6e termin på Förskollärarprogrammet. Här på min blogg får ni följa det som sker under terminens gång. Det är allt från föreläsningar/workshops, VFU till egna tankar

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Läs bloggen på ett annat språk!


Ovido - Quiz & Flashcards