Ninas Pedagogiska Ask

Direktlänk till inlägg 8 oktober 2014

Fältdag 1 & 2.

Av Nina Reale - 8 oktober 2014 20:30

Hej!

I går (7e oktober) hade jag min första fältdag ute i förskoleklassen. Jag valde att ha en fältdag 2 (8e oktober) idag i stället eftersom vi i grupp 1 var lediga från skolan och jag kände att det var bättre att gå ut två dagar efter varandra så barnen fick en större chans att lära känna mig och jag fick chansen att prata och lära känna alla barnen i barngruppen lite mer. 

 

Vi började gårdagen med en samling i ett av de stora rummen. Sedan fick barnen säga sina namn och jag fick presentera mig och berätta lite om mig själv. Resten av dagen var vi till mesta dels ute i skogen. Vi besökte en stor lekplats där barnen fick leka fritt.  På tisdagar har pedagogerna och barngruppen alltid utomhusdag. Då brukar barngruppen få vara ute i skogen tillsammans med pedagogerna eller så brukar de promenera iväg till någon annan plats, t.ex till en stor lekplats som finns utanför skolans område. Förskoleklassens dag avslutas alltid klockan kvart över ett och efter det är det fritids. 

 

Idag började vi också morgonen med samling och två barn från barngruppen fick förklara med hjälp av bilder vad som skulle ske under dagen. Vi började med att sjunga sånger och göra tecken till och sedan gick vi ut på rast. Efter rasten skulle barnen arbeta med veckans bokstav som var bokstaven E. Barnen fick även titta på en film. Filmen vi tittade på var Fem myror är fler än fyra elefanter om bokstaven E. Sedan fick barnen hitta på egna ord som innehöll bokstaven E.


På min praktikplats är det ett barn som har downssyndrom och därför arbetar pedagogerna och barnen väldigt mycket med teckenspråk och tecken som stöd.De använder sig även av metoden GAKK, grafisk alternativ kompletterande kommunikation.  De använder sig då mycket av bilder för att förklara vad som sker under dagen. Till alla sånger och samlingar använder de sig av tecken och alla barnen tycker det är jätte roligt att kunna kommunicera på flera sätt än endast genom talet. Samtidigt blir det även lättare för barnen att förstå och kommunicera med de barnet som har downssyndrom eftersom hen endast använder sig till största del av teckenspråk och av endast ett fåtal ord. Jag lärde mig några av tecknen men vill definitivt lära mig mer. 

 

Just nu arbetar pedagogerna och barnen väldigt mycket med språk och matematik så det blir inom det temat som jag kommer planera mina aktiviteter. Jag trivs jätte bra på min praktikplats och det ska bli jätte roligt att få komma ut på VFU. 

 

 

Barngruppen använder sig av bilder för att visa vad som kommer ske under dagen. Varje dag börjar med att två av barnen från barngruppen får berätta för de andra barnen hur dagen ser ut. 

 

 

I hallen hänger detta schemat som barnen kan kolla på men framför allt finns det för det ska vara stöd till barnen med behov stöd i form av tecken och bilder. 

 

 

 

Efter klockan kvart över ett är det dags för fritids. I hallen hänger ett schema över fritidsverksamheten och vad som händer på fritids måndag till fredag. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nina Reale - 9 december 2014 15:30

Idag var jag på fästningsmuseet i Varberg tillsammans med Veronica och Terese. Vi började med att titta på en tillställning som hette Lekstäver och orddjur som var anpassad för barn och unga. Tillställningen var inne i ett stort rum och där fanns mas...

Av Nina Reale - 5 december 2014 19:00

Idag hade vi en föreläsning+ workshop tillsammans med Carina Mattsson från Timmele förskola. Carina [1] presenterade många spännande idéer om hur man kan arbeta med matematik i utemiljö. Vi fick sedan gå runt och testa på olika matematiska övningar s...

Av Nina Reale - 4 december 2014 18:15

Hej! I tisdags den 2a december hade vi en workshop med Anna Gunnarsson från navet i Borås. Workshopen handlade om hållbar konst. Idag hade vi en till workshop med Anna som handlade om olika expriment. Jag berättar mer om dessa två workshoppar i vår...

Av Nina Reale - 2 december 2014 20:30

I måndags hade vi VFU uppföljning Utställning av didaktiskt material där alla i klassen fick visa upp sitt didaktiska material. I vår podd avsnitt 3, presenterar vi och diskuterar om våra olika didaktiska material.  Vi har nu även skapat en sida på...

Av Nina Reale - 1 december 2014 18:00

Idag hade vi vfu uställning då vi fick ställa ut vårt didaktiska material.  När jag var ute under mina första fältdagar uppmärksammade jag att pedagogerna arbetade mycket med alfabetet och veckans bokstav. Så varje onsdag fick barnen lära sig en ny...

Presentation


Hej och välkommen till min didaktiska portfolio! Mitt namn är Nina Reale och jag läser min 6e termin på Förskollärarprogrammet. Här på min blogg får ni följa det som sker under terminens gång. Det är allt från föreläsningar/workshops, VFU till egna tankar

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Läs bloggen på ett annat språk!


Skapa flashcards