Ninas Pedagogiska Ask

Alla inlägg under september 2014

Av Nina Reale - 12 september 2014 17:30

Hej!

Idag hade Ann-Katrin Svensson en föreläsning som handlade om språkutveckling. Under föreläsningen pratade Ann-Katrin[1] om olika metoder som exempelvis analytiska metoden. Analytiska metoden är där ett barn tillexempel analyserar sitt namn och sedan hittar likheter i andra barns namn. Ann-Katrin tog även upp Syntetisk metod som går ut på att barnen känner igen olika ljud och även olika delar av orden.

Ann-Katrin menar på att språket ska läras ut genom lek där barnen tycker det är roligt och inte enbart bara för att barnen ska lära sig. 

Svensson (2009, s.151) beskriver att högläsning i förskolan är väldigt viktigt eftersom det hjälper barnen i deras språkutveckling och det är bra då barnen får tillsammans diskutera bokens handling och sedan koppla det till sina egna tankar. Jag håller därför med Ann-Katrin om att vi ska läsa tillsammans med barnen och inte endast för dem.


Karrebaek (2010, s.21-22) beskriver hur barnen i deras lek finner ett samband till språket och beskriver även att alla olika slags aktiviteter bidrar till en utveckling av ordförrådet, olika formuleringar och nya begrepp. Jag tycker att läsning i förskolan är en viktig faktor och jag tycker att man kan som pedagog läsa på så många olika sätt. Pedagogen kan använda sig av en annan berättarröst för att ge barnen mer inflytande i sagan och pedagogen kan även använda sig av olika slags böcker där barnen får vara med och diskutera bokens handling och bilder. 

 

En språkutvecklande aktivitet som jag gjorde när jag var ute på VFU under termin 2 var att jag tog med mig sju bilder till förskolan. Det var olika slags bilder och på en av bilderna var det en drake och på en annan bild var det ett hus. Jag satte mig i läsrummet tillsammans med fyra barn och med hjälp av bilderna skapade barnen tillsammans en saga. Barnen fick titta på bilderna och tillsammans berätta för mig vad som hade hänt eller vad som skulle hända. Jag skrev ner sagan som barnen hade skapat och dagen efter läste vi upp den för de andra barnen i barngruppen. Jag tyckte aktiviteten var väldigt bra samt lärorik och barnen tyckte framförallt att aktiviteten var väldigt rolig. 

 

------------------------------------

Referenser 

 

[1] Ann-Katrin Svensson, föreläsning Campus Varberg 2014-09-12


Karrebaek, Sif Martha (2010). ”Den pruttar”. Deltagande och språklig förhandling i förskolebarns lek. I Holm, Lars & Laursen, Helle Pia (red.) (2010). Språklig praxis i förskolan. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur 


Svensson, Ann-Katrin (2009). Barnet, språket och miljön: från ord till mening. 2., omarb. uppl. Lund: Studentlitteratur

 

 

Av Nina Reale - 10 september 2014 20:07

Hej!

I våran klass 12fk60 är vi uppdelade i två olika grupper så jag och min studiegrupp tillhör grupp ett. Idag hade vi i grupp ett en föreläsning/workshop som hette Barn och konst med Marie Bendroth Karlsson. Det var en jätte intressant föreläsning som började med en presentation av estetik och estetiska lärprocesser som tillexempelvis dans, ljud, dram och teater. Vi diskuterade även i gruppen om hur konst kan användas i förskolan/skolan. Marie gav oss frågan i fall vi anser att barn lär genom konst? Vi var alla i klassen överens om att konst kan vara lärorikt för barnen. Efter föreläsningen begav vi oss tillsammans med Marie till Kulturhuset Komedianten där vi fick titta på en utställning av Annika Von Hausswolff.Vi fick även en introduktion om hur dem arbetar på kulturhuset och hur de arbetar tillsammans med många förskolor och pedagoger i deras verkstad. 

 

Utställningen av Annika Von Hausswolff var väldigt fin med många olika slags bilder och bilder av varierande former och fäger. Bilderna väckte många tankar och vi diskutterade lite i gruppen om hur vi uppfattade och tolkade bilderna på olika sätt. 

 

 

 

 

 

 

   

 

Uställningen väckte många tankar hos mig och jag började fundera väldigt mycket över hur man som pedagog kan arbeta med konst tillsammans med barngruppen. Vad är konst? Hur kan vi som pedagoger använda konsten på lärorikt sätt? Det är många frågor som jag funderar över och som jag kommer återkomma och svara på lite längre fram.

//Nina

Av Nina Reale - 9 september 2014 15:37

Hej!

Idag föds Ninas pedagogiska ask, välkommen till världen! Dagen började med en intressant kursintroduktion med information om kursen Didaktik, estetiska läroprocesser och barns meningsskapande i språk, kommunikation och matematik. Kursintorduktionen var intressant och vi fick svar på alla våra frågor. Jag känner mig nu redo för att komma igång och engagera mig i kursen. 

Efter vår lunch paus fortsatte eftermiddagen med genomgång av digitala plattformar. Vi fick information om hur olika digitala plattformar fungerar och om olika tillvägagångssätt som vi kan använda oss av till våra portfolios. Efter genomgången började vi i klassen skapa våra bloggar. 

//Nina


 



Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Hej och välkommen till min didaktiska portfolio! Mitt namn är Nina Reale och jag läser min 6e termin på Förskollärarprogrammet. Här på min blogg får ni följa det som sker under terminens gång. Det är allt från föreläsningar/workshops, VFU till egna tankar

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29 30
<<<
September 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Läs bloggen på ett annat språk!


Ovido - Quiz & Flashcards