Direktlänk till inlägg 12 september 2014
Hej!
Idag hade Ann-Katrin Svensson en föreläsning som handlade om språkutveckling. Under föreläsningen pratade Ann-Katrin[1] om olika metoder som exempelvis analytiska metoden. Analytiska metoden är där ett barn tillexempel analyserar sitt namn och sedan hittar likheter i andra barns namn. Ann-Katrin tog även upp Syntetisk metod som går ut på att barnen känner igen olika ljud och även olika delar av orden.
Ann-Katrin menar på att språket ska läras ut genom lek där barnen tycker det är roligt och inte enbart bara för att barnen ska lära sig.
Svensson (2009, s.151) beskriver att högläsning i förskolan är väldigt viktigt eftersom det hjälper barnen i deras språkutveckling och det är bra då barnen får tillsammans diskutera bokens handling och sedan koppla det till sina egna tankar. Jag håller därför med Ann-Katrin om att vi ska läsa tillsammans med barnen och inte endast för dem.
Karrebaek (2010, s.21-22) beskriver hur barnen i deras lek finner ett samband till språket och beskriver även att alla olika slags aktiviteter bidrar till en utveckling av ordförrådet, olika formuleringar och nya begrepp. Jag tycker att läsning i förskolan är en viktig faktor och jag tycker att man kan som pedagog läsa på så många olika sätt. Pedagogen kan använda sig av en annan berättarröst för att ge barnen mer inflytande i sagan och pedagogen kan även använda sig av olika slags böcker där barnen får vara med och diskutera bokens handling och bilder.
En språkutvecklande aktivitet som jag gjorde när jag var ute på VFU under termin 2 var att jag tog med mig sju bilder till förskolan. Det var olika slags bilder och på en av bilderna var det en drake och på en annan bild var det ett hus. Jag satte mig i läsrummet tillsammans med fyra barn och med hjälp av bilderna skapade barnen tillsammans en saga. Barnen fick titta på bilderna och tillsammans berätta för mig vad som hade hänt eller vad som skulle hända. Jag skrev ner sagan som barnen hade skapat och dagen efter läste vi upp den för de andra barnen i barngruppen. Jag tyckte aktiviteten var väldigt bra samt lärorik och barnen tyckte framförallt att aktiviteten var väldigt rolig.
------------------------------------
Referenser
[1] Ann-Katrin Svensson, föreläsning Campus Varberg 2014-09-12
Karrebaek, Sif Martha (2010). ”Den pruttar”. Deltagande och språklig förhandling i förskolebarns lek. I Holm, Lars & Laursen, Helle Pia (red.) (2010). Språklig praxis i förskolan. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur
Svensson, Ann-Katrin (2009). Barnet, språket och miljön: från ord till mening. 2., omarb. uppl. Lund: Studentlitteratur
Hej! I tisdags den 2a december hade vi en workshop med Anna Gunnarsson från navet i Borås. Workshopen handlade om hållbar konst. Idag hade vi en till workshop med Anna som handlade om olika expriment. Jag berättar mer om dessa två workshoppar i vår...
I måndags hade vi VFU uppföljning Utställning av didaktiskt material där alla i klassen fick visa upp sitt didaktiska material. I vår podd avsnitt 3, presenterar vi och diskuterar om våra olika didaktiska material. Vi har nu även skapat en sida på...
Idag hade vi vfu uställning då vi fick ställa ut vårt didaktiska material. När jag var ute under mina första fältdagar uppmärksammade jag att pedagogerna arbetade mycket med alfabetet och veckans bokstav. Så varje onsdag fick barnen lära sig en ny...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
|||
8 |
9 | 10 | 11 |
12 | 13 |
14 |
|||
15 | 16 | 17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
|||
22 | 23 |
24 |
25 | 26 | 27 |
28 |
|||
29 | 30 | ||||||||
|